Промяна
ОБЩЕСТВО

Новата чума е тук! Какво ще се случи с България?

Не бъди безразличен ! Сподели статията с твоите приятели

След мрачните векове на Безвремието, когато Европа е разпокъсана, победена, без кауза и без носеща конструкция от принципи и ценности, а хората са тънели в материална и духовна мизерия, като чуждоземни пътешественици са се отвращавали от това, което виждат из земите ѝ и са я смятали за паднала и обезчестена завинаги от препускащите из нея орди и грабители, изведнъж континентът ни възкръсва за няколко десетилетия, даже броени години и дава началото на Възраждането, на Ренесанса на човешката цивилизация.

Появяват се не просто забележителни творци в различните сфери на изкуството, културата, науката и политиката, но и плеяда гении, толкова велики и така изпреварили времето си, че човек да си каже едва ли не – те са дошли от други светове и други, извънземни цивилизации!

Как това изобщо е било възможно? Как се е случило? Едно от обясненията е парадоксално – случило се е заради… чумата!

Заради чумата, отнесла от една четвърт до една трета от европейското население?! Да, това е правдоподобно обяснение.

Първо, чумата е показала и доказала, че човекът е безкрайно уязвим и абсолютно временен на този свят и каквото успее да направи в краткия си живот – дълъг, колкото едно мигване с клепача на Времето – това е.

Второ, чумата е инжектирала огромна доза неопределеност и непредсказуемост, неизвестност и неясност в живота на човешките същества и ги е накарала да проумеят, че единственото, за което си струва да живеят, е да оставят следа след себе си, за да не останат анонимен и безизвестен тор, ненужна плява, разпиляна от вятъра на живота пепел, от която не остава никаква следа.

Трето, чумата е тласнала хората към трескаво търсене на начини и средства те самите да контролират – поне донякъде – своя живот, вместо да бъдат абсолютно подвластни на всякакви земни и небесни сили, които да разполагат с тях и да си играят със съдбите им.

Четвърто, чумата е отсяла всичко пасивно, аморфно, хленчещо, отчайващо се, униващо се, предаващо се, самосъжаляващо се, безволево и безхарактерно и е дала шанс на онези, които се борят, не хленчат, не падат духом, не униват, а се опитват да оцелеят и да се развиват, да са живи въпреки всичко и да дават всичко от себе си, да намират капчиците талант у себе си и да им дават воля и свобода, израз и изказ.

Защо пиша това? Не само защото нещо подобно на чума, макар и по-безобидно от чумата, мина през нас – ковид! – и доста ни разтерза и като социум, и като индивиди. Така че се наложи на някои от нас – например на мен – да прочета огромна литература за пандемиите в човешката история. А заедно с това и да мисля за живота на човечеството и през призмата на това колосално и предстоящо да ни се случва отново и отново предизвикателство – заразните болести, чумите един вид…

Но го пиша и защото сега от Русия тръгна още една чума – тази на рашизма. Това е чума. Не може да има никакви илюзии.

Руското обществено и руските индивидуални съзнания са травмирани, болни съзнания. Едва ли има друг народ, който е преживял толкова беди и бедствия и да е платил такава жестока цена. Вземете само годините след болшевишката вакханалия, започнала от 1917 г. Гражданската война, терорът, избиването на всичко ценно и мислещо, умно и разумно; сталинското кръвопийство с милиони погубени животи; колективизацията и гладоморът; Архипелагът ГУЛаг; т.нар. Велика отечествена война – от една страна чудовищните зверства на нацистите, от друга страна потресаващият начин на воюване на Червената армия – без да се щади животът на войника, сражаване не с умение, а с число, хвърляне в пещта и пастта на военната месомелачка милиони и милиони редови солдати; чекистите с различни названия но еднакво омерзителна безпощадност към собствения народ; психушките за иначемислещите.

Както казва Гари Каспаров, но не само той – столетие на отрицателна, негативна, деструктивна, перверзна селекция на хората, орязваща всичко различно и несъгласно… Нима всичкото това не поразява страшно общественото и индивидуалните съзнания?

Така че почвата за аномалии и метастази, за малформации и патологии в Русия е налице. Беше време някой сатрап, някой демон, някое чудовище, някое мерзко същество да се възползва от тази почва и да присади върху нея нещо отвратително и опасно, вредно и почти нелечимо! Е, намери се такова същество – Путин! Намери се и какво той да присади върху тази почва – рашизма…

Рашизмът е крайна и необратима фаза на великоруския шовинизъм, влязъл в резонанс с болезнено поразилите общественото и индивидуалните съзнания в Русия травми. Паразитиращ върху тези травми. Пиещ жизнени сили и сокове от тези травми. Експлоатиращ тези травми.

Нека бъда пределно ясен. Ние не можем с лека ръка да укоряваме руското общество за тези травми. Тези травми са резултат от всичкото, което това злощастно общество е преживяло. То е тежко ранено общество. Ако то имаше лидери, те щяха да му помогнат с бащинска и майчина загриженост да започне да преодолява тежките травми. Така, както правят добрите родители, когато открият болезнени синдроми и симптоми у своето дете – те анализират проявите и причините, консултират със специалисти диагнозата, намират съответните лекари, които да предпишат лечението и следват строго и стриктно техните указания.

За жалост на всички нас – не-руснаци и руснаци, на Русия отново не ѝ провървя с лидер. Путин не пожела да търси лечение за тези травми. Той избра пътя на злостно и мезантропско използване на тези травми. Той отстрани всичко, което можеше да лекува травмите и създаде в Русия стерилна обстановка – такава, при която тези травми да се развиват и нарастват на воля, да се множат и увеличават във всички посоки на социалното съществуване на Русия и руснаците.

Това превърна рашизма в много опасна и прилепчива, лесно разпространяваща се и даваща постоянни метастази чума. Тази чума отдавна е излязла и извън пределите на Русия.

Да, извън руското общество огромното мнозинство травми, присъщи на руското общество ги няма, но чумата на рашизма затова е опасна, че веднъж попаднала на различна почва, тя успешно сканира общественото и индивидуалните съзнания за техни травми и започва да се развива на почвата на тези травми. Започва да дава метастази и там.

Колкото повече такива травми има едно не-руско общество, толкова по-бързо, по-нашироко и по-надълбоко се разпростанява в него рашизмът.

Ние виждаме как нашето, също твърде и твърде травмирано общество, стана благоприятна почва за рашизма. Една част от обществото ни – от една четвърт до една трета носи в себе си ДНК-то на соца, на жестоките репресии след 9 септември, на смазването на „бившите хора”, на безнравствено разплутатите с привилегии безкрайни числа на всякакви активни борци срещу капитализма и фашизма, някои родени… при соца… И още нещо – на пошло и похотливо съблазнените от соца две много съществени прослойки – т.нар. културни дейци и младежите.

Соцът след първите години на безумно насилие, изтребило 90% от българската интелигенция, смени тоягите с моркови и започна не да души с черни лешоядни нокти т.нар. културни дейци, а да ги задушава в прегръдките си, да ги изкушава с ползи и придобивки. Затова днес толкова много от тези културни дейци и техните физически или духовни наследници мълчат оглушително винаги, когато трябва да се отстояват демократични и либерални принципи или да се осъжда войната в Украйна, но са на първата линия във всяка сеитба на носталгия или например в отстояване на абсолютно погрешната и патрЕотарска позиция спрямо Македония. Това са хора, завинаги увредени от соцносталгичния вирус на жалбата по онези времена на ползите и придобивките, получавани от тях персонално, но плащани от редовите трудолюбиви българи…

Малко и за младежта при социализма. Соцът държеше да ни притежава. Той ни натикваше в обществени организации, той ни възпитаваше в своите принципи и единствената си идеология, той ни купуваше и подкупваше, той ни даряваше и ни даваше.

В една книга за соца прочетох много мъдри и аргументирани твърдения за вредата от това „даване”. Създаването на всеобощ усещане, че ни дават. Нищо, че да се дава нещо, то отнякъде трябва да се вземе. Пак от нас и много повече от нашите родители, баби и дядовци.

И на мен ми даваха – дадоха ми да следвам любимата си математика в Харков, дадоха ми апартамент в Перник…

Ако младите хора от края на 60-те, от 70-те и от началото на 80-те години не посягаха на Голямата Правда (социализъм, БКП, Тодор Живков, марксизъм-ленинизъм), те можеха в определена степен и по своя воля да се борят за разни Малки Правди – да бъдат критични, с будна съвест, непримирими, патриотични.

Разбира се, младите виждаха разминаването на Голямата Правда и Малките Правди. Мнозина от тях по отношение на Голямата Правда ставаха циници, мимикрираха, правеха са на повърхността, че нямат нищо против нея, за да си живят както искат в индивидуалните си пространства.

Факт е и социологическите проучвания го „хващат”, че не малка част от младите тогава бяха уловени в мрежите на соца – на даването, на ухажването от властта, на доста по-слабата хватка на властта (повече моркови, почти без тояги), плюс почти приетото за непроменима истина усещане, че соцът е вечен, значи трябва да се примириш с него и някак да живееш в него.

Така като поколение (в смисъл – като някакво разбиране за „повечето младежи”, „повечето млади хора”) поколението на младите в нашия соц – от кроя на 6о-те до началото на 80-те години стана поколение на адаптиращите се, на правещите компромиси, на примирилите се, на получаващите това, което се дава от властта.

Ето защо като поколение поколението на младите в нашия соц загуби много от присъщите младежки черти – енергичност, силна индивидуалност, непримиримост, желание за определяне на своята лична житейска стратегия и усилия да се контролира от теб самия осъществяването на тази твоя лична житейска стратегия. Това травмира поколението на младите в нащия соц и тези травми поколението на младите си ги носи през целия живот.

Ето защо то се раздели на две след 1989 г. – не застана – като поколение! – на страната на Промяната и Демокрацията. Ето защо бързо се умори от демократичните промени и започна да хленчи от тях и да оплаква загубеното от соца. Ето защо потърси модели на поведение и ерзац-лидери, които да му напомнят на соца и за соца и татовските маниери и народнячество през соца. Ето защо лесно се поддаде в една голяма част на путинофилията.

И рашизмът като чума експлоатира тези травми и паразитира върху тях.

Знам, знам, че не може да се лепят етикети на цяло едно поколение и не е редно, никак не е редно цяло поколение да се клейми.

Но отново обръщам внимание – като говоря за „поколение”, аз всъщност визирам ПОВЕЧЕТО от хората, които са били млади в края на 60-те, през 7о-те и в началото на 80-те години. Постепенно с годините точно тези визирани някога млади хора се превърнаха в ретроградни и реакционни, в социална база на антиевропейството и на путинофилията, а следователно и на рашизма у нас.

И така – рашизмът е чисто руско явление по произход, това е болест, която ескалира в резултат на травмите, сполетели за 100 години руския народ и е следствие от великоруския шовинизъм, чиято висша фаза на ерозиране на общественото и индивидуалните съзнания в Русия е рашизмът (може да се каже също така путинизмът). Но като паразитиращ върху травмите в общественото и индивидуалните съзнания и експлоатиращи тези травми, рашизмът е заразна болест, лесно прехвърляща се и в други, неруски общества.

Там, където подобни травми обхващат малки части от обществото, обществото лесно се справя с рашизма и го маргинализира, изтласква го в периферията и гледа на него като на абсурдна аномалия, която има право на съществуване, само защото днешната либерална демокрация е прекалено либерална дори спрямо идеологии, които жадуват нейното разрушаване.

Но там, където подобни травми обхващат значителни части от обществото, обществото не може лесно да се справи с тях и дори може да бъде победено от тях.

Такова застрашено общество е българското. Рашизмът има в него своя социална база, а слабостта на българската демокрация и парализата на демократичните институции, проникването на тези институции до самия връх на държавата от рашисти, т.е. политически ангажирани путинофили, създава пряка и непосредствена заплаха за държавата, народа, обществото и гражданите.

Политическата коалиция „Пета колона” в България трябва да се оценява не по това на колко процента може да разчита в обществената подкрепа, а от разрушителните ѝ способности. За да убие човека, един рак не трябва да порази целия му организъм. Достатъчно е да премине определен праг на разпространение и да удари някой от жизненоважните и животоподържащи негови центрове…

Затова ще напиша отново, както правя това от месеци насам – Държавата ни е в опасност. А Държавата – това сме ние. Следователно – ние сме в опасност. Ние – българските граждани!

А започнах с чумата, само за да кажа, че и след чумата на рашизма, Европа ще излезе по-силна, по-здрава, по-смела и по-вдъхновена. Ще излезе по-Европа. Чумата е колкото тежко бедствие колосална беда, толкова и шанс – след нея да дойде Ренесанс, Възраждане. И Европа ще се възроди след чумата на рашизма.

Въпросът е какво ще се случи с България…

Дали България няма да се превърне в европейска периферия – периферия, но извън възродената Европа. Едно тресавище на отчаяние, беззаконие, апатия и агония. Свърталище на конспиративни теории, на самоизживяващо се като вечна жертва отношение към реалността, на безхаберие към собственото бъдеще и на всякакви патологии от типа на рашизма и патрЕотизма, ксенофобията и мизантропията…

* Николай Слатински е експерт по национална сигурност, университетски преподавател и бивш депутат от СДС, съветник на Георги Първанов по въпросите на сигурността в първия му президентски мандат, напуснал поради остри несъгласия с държавния глава. Настоящият текст е публикуван в личния му сайт „Стратегии, Синергия, Сигурност”. Заглавията са на „Уикенд”

Материалът Новата чума е тук! Какво ще се случи с България? е публикуван за пръв път на Promiana.eu.

Народ

Новините Днес

Още Новини

Back to top button
guruwar peth pune eroebony.net aparna balamural
huwag kang mangamba november 12 2021 onlineteleserye.com tagalog words for love
xvideohind tastymovie.mobi lesbian boob sucking
mms sex movie qporn.mobi indian porn star name
porn sexx porndu.net collegesex
choti bachi sexy video porno-zona.com pornteengirl
www desipanu com pornosfera.mobi sex aunties stories
سكس مصرى حار ounoun.com فوائد لحس الكس
اخف سثء sexauskunft.net أطول زبر
step mom hentai hentainet.org abgrund hentai
deshi baba.com donfreeporn.mobi sexsi hindi movie
رقص بنات عاريات keep-porn.com نيك العمه
xvideo indian wife ganstavideos.com aunty and boy xnxx
ماسك بزازها myvippy.com سكس عربي اهات
marathi sexy open fuqer.mobi sex movis hindi