Промяна
Икономика

Известен роден бизнесмен обяви голяма новина за всички IT специалисти

България е „гореща“ дестинация за разработчици на игри като през последните години се създадоха и продадоха няколко стартиращи компании за 8 и 9-цифрени суми. Това заяви пред БГНЕС Любомир Захаринов.

Той е завършил Breda University of Applied Sciences. Работи и става акционер в българското представителство на 12-тата най-голяма одиторска мрежа в света HLB International.

Създава онлайн хазартния оператор AlphaWin и веригата игрални зали AlphaBET.

Въпрос: Г-н Захаринов, в разгара на световното първенство по футбол се чуват поредни коментари за слабата регулация на онлайн хазарта или както е по-модерно да се нарича ай-гейминг бизнеса у нас. Как ще коментирате това?

Любомир Захаринов: За разлика от почти всички сектори в българската икономика, ай-геймингът не е развиваща се, а зряла индустрия. Тоест, от една страна нуждите на българския потребител от подобни развлечения са добре задоволени, а от друга държавната регулация е утвърдена и работеща.

Ако погледнете регулациите в най-развитите икономики като САЩ и Япония, то ще видите колко на по-ранен етап е не законодателството, а дори публичният дебат там.

Например, в САЩ все още дебатират дали при онлайн залог, играта се провежда там, където е мобилният телефон или където е сървърът. Тоест, дали ако изпращате заявка за залог от хотел в Палм Бийч до сървър в индианския резерват Големият Кипарис, пред законодателя всичко е законно и играта се провежда в резервата?

Подобни казуси се движат през американските щатски конституционни съдилища от години и вероятно няма да се изчистят поне още десетилетие. Япония пък е забранено на японски компании изобщо да предлагат ай-гейминг.

Така японските играчи са принудени да правят регистрации в чуждестранни сайтове, което усложнява многократно целия процес, а за някои игри дори го прави невъзможен или рисково нерегулиран. На този фон, българската регулация може да не е съвършена, но е достатъчно пълна и ефективно функционираща.

Въпрос: Ако регулацията е добра и пазарът е наистина зрял, тогава как се развиват самите разработчици и дистрибутори на игри и свързаните услуги?

Любомир Захаринов: България е „гореща“ дестинация за разработчици на игри като през последните години се създадоха и продадоха няколко стартиращи компании за 8 и 9-цифрени суми. Разработването на хазартни игри и свързаните услуги изисква определена комбинация от прецизност и креативност, която се среща в нашата държава.

Ние имаме както прецизни и дори перфекционисти програмисти, така и креативни художници, композитори и саунд дизайнери, за което допринасят както българските, така и чуждестранните университети в страната.

Например, макар и да е в сферата на традиционния гейминг, вчера получил образование в България японски композитор бе отличен за саундтрака на най-добрата екшън компютърна игра на годината. Тази комбинация от таланти привлича както стартиращи компании, така и местни и международни корпорации в ай-гейминга да създават свои офиси и клонове.

Въпрос: Повишават ли се заплатите на самите работещи, обаче? Знаем, че инфлацията в България изпреварва тази в Европа? Как се справя вашият сектор с икономическия натиск върху служителите?

Любомир Захаринов: Заплатите на глобално ниво са се повишили с 12.5% като в някои сегменти като мениджъри и висококвалифицирани програмисти повишението е над 15%.

За България не съм виждал статистически данни, но съм сигурен, че ръстът на заплащането и подобряването на условията на работа в ай-гейминга надхвърлят средното за страната и се доближават, а може би и вече надминават нивата в IT сектора.

Всъщност, мисля, че при траен спад на крипто индустрията, европейската ай-гейминг индустрия ще е новият най-привлекателен сектор за IT специалистите. Игрите и услугите стават все по-сложни и това предоставя нужните предизвикателства и заплащане на програмистите, художниците и композиторите.

Въпрос: Устойчив ли е, обаче, този ръст, за който говорите?

Любомир Захаринов: Смятам, че растежът на индустрията, който в момента е около 10% годишно и се очаква да се задържи на същия темп до края на това десетилетие е устойчив по две причини.

Първо, имаме около 5-10% годишен ръст в зрелите европейски пазари, сред които и България. Това показва, че играчите оценяват високо нивото на забавление в онлайн хазарта и хазарта като цяло и своеобразно индексират консумацията си с ръста на своите заплати и инфлацията.

Второ, най-развитите икономики в света като САЩ и Япония продължават да са в категорията на развиващи се хазартни пазари. Тоест, когато общественият дебат там се консолидира около либерализирането и унифицирането на регулаторната рамка (второто е особено важно за федералните страни), то годишният ръст на хазарта и особено ай-гейминга там ще е в двуцифрени числа.

Така че да, ръстът е устойчив и както работещите може да са спокойни, че започват кариера в една перспективна индустрия, така и предприемачите могат да са сигурни, че инвестират времето и ресурсите си в поле с нарастващи възможности.

Въпрос: Последният ми въпрос е за най-наболялата тема във вашия сектор – моралната страна. Без да навлизаме във вечния дебат дали хазартът като цяло е морален, то как се справяте с продължаващата частична стигма, която индустрията носи? Най-малкото тя остава в една по-особена графа за фондовете за дялови инвестиции, университетите, банките, дори европейските фондове?

Любочил Захаринов: Няма защо да отричаме нещо, което е факт. Стигмата съществува, но тя отслабва, защото самият продукт става по-сложен и по-стойностен. Това не е просто кутия с въртящи се картинки, която ти прибира половината пари, докато пътуваш на корабче и пиеш бира, както беше преди 20 години. Днес ай-геймингът предоставя интерактивно, богато и мулти-сензорно възприятие.

Това е продукт, чието създаване е предизвикателство дори за най-талантливите IT специалисти, художници, композитори и саунд дизайнери. Да, поради технически и регулаторни причини все още не сме достигнали нивото на изживяване в традиционните видео игри, но вървим в тази посока.

Смятам, че обществото и служителите виждат, че в тази индустрия се влагат значителни усилия, креативност и ресурс и съответно тя се отваря все по-широко към талантите и бива оценена справедливо.

Например, в компанията, която създадох и ръководя, обмисляме дългосрочно партньорство с един американски университет в сферата на изкуствата – те са отворени към нашата индустрия и техни кадри вече са реализирани в нея. Както са казвали бащите на пазарната икономика – хората гласуват къде е най-добре с краката си, нали така?

Още Новини

Back to top button
guruwar peth pune eroebony.net aparna balamural
huwag kang mangamba november 12 2021 onlineteleserye.com tagalog words for love
xvideohind tastymovie.mobi lesbian boob sucking
mms sex movie qporn.mobi indian porn star name
porn sexx porndu.net collegesex
choti bachi sexy video porno-zona.com pornteengirl
www desipanu com pornosfera.mobi sex aunties stories
سكس مصرى حار ounoun.com فوائد لحس الكس
اخف سثء sexauskunft.net أطول زبر
step mom hentai hentainet.org abgrund hentai
deshi baba.com donfreeporn.mobi sexsi hindi movie
رقص بنات عاريات keep-porn.com نيك العمه
xvideo indian wife ganstavideos.com aunty and boy xnxx
ماسك بزازها myvippy.com سكس عربي اهات
marathi sexy open fuqer.mobi sex movis hindi